Přečtěte si
(17. 6. 2010)
Na dostavbu dálniční sítě České republiky bude potřeba půl biliónu korun. Zajistit financování zřejmě nepůjde bez uplatnění modelu PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Podle experta ČSOB Ondřeje Zaorala je to ovšem nemyslitelné bez rozšíření mýtného i na osobní auta. „V případě PPP se mluví o tom, že získáme soukromé peníze na výstavbu dálnic, ale málo se zmiňuje, kde potom vezmeme na splátky stavitelům. Páteřní dálniční …
Více
zde.
(17. 6. 2010)
V polovině května se v Praze uskutečnilo setkání na téma Důvody investic do rozvoje dopravní infrastruktury. První setkání z cyklu Dopravní infrastruktura ČR pořádal Institut pro veřejnou diskusi. Z prezentací hostů zastupujících jednotlivé druhy dopravy a debaty, do níž se zapojila řada odborníků, vyplynulo několik závěrů. Česká republika se i na prahu 21. století potýká s problémem nedokončené základní dopravní sítě - především dálnic, modernizovaných…
Více
zde.
(16. 6. 2010)
18. května se uskutečnilo 1. diskusní setkání institutu pro veřejnou diskusi z cyklu dopravní infrastruktura ČR. Z diskuse na téma důvody investic do rozvoje dopravní infrastruktury vzešly závěry, které následně schválil opinion pool čítající na 800 odborníků z oblasti dopravy:
Kvalitní a kapacitní dopravní infrastruktura je nutným předpokladem pro efektivní fungování rozhodujících odvětví národního hospodářství.
ČR se i na prahu 21. století …
Více
zde.
(14. 6. 2010)
PPP projekty jsou jedním z řešení, jak zabezpečit současnou dynamiku výstavby chybějící dopravní infrastruktury. Pak se již nabízí jen možnosti ve zvyšování daní, zdražování dálničních známek a elektronického mýta, nebo nové úvěry či dluhopisy a vyšší dotace ze státního rozpočtu. Na 2. diskusním setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) z cyklu Dopravní infrastruktura ČR bylo klíčovým tématem diskuse zajištění zdrojů pro dobudování …
Více
zde.
(10. 6. 2010)
Předvolební klání českých politických stran připomínalo hádku znesvářených příbuzných. Proto překvapí, jakou míru vzájemného pochopení dokázali politici nalézt, když došlo na energetiku a energetickou bezpečnost. Třeba během dubnové debaty Jiřího Paroubka a Petra Nečase byla dohoda o prodeji akcií ČEZ jedinou klidnou chvilkou v jejich hodinové hádce. Energetika je přitom téma zcela zásadní: novou vládu čeká rozhodování o půlbilionovém jaderném …
Více
zde.
(10. 6. 2010)
Daň ze silničních vozidel má být i pro fyzické osoby * Bendl chce mýtné i pro osobní auta Na dokončení dálniční sítě v ČR je ještě potřeba vynaložit nejméně půl biliónu korun. Státu na to bude chybět kolem 400 miliard a část z těchto peněz chce proto vytáhnout z řadových motoristů. Ministerstvo financí (MF) například vážně uvažuje o zavedení daně ze silničních vozidel i pro fyzické osoby. Platit by se měla podle toho, jakou emisní normu auto splňuje.…
Více
zde.
(7. 6. 2010)
Těžbu uhlí lze dobře nahradit jádrem, neboť je jeho produkce levnější a nezávislá na politických rozhodnutí ohledně emisních povolenek. „V teplárenství ovšem jádro použít nelze, zde připadá v úvahu jen uhlí a zemní plyn s tím, že zemní plyn je několikanásobně dražší,“ upozornil ekonom Petr Bártek minulý týden v debatě "Těžba uhlí v ČR: alternativy budoucího vývoje" pořádané Institutem pro veřejnou diskuzi.„Teplárnám …
Více
zde.
(2. 6. 2010)
Podle energetických odborníků hrozí českým teplárnám akutní nedostatek hnědého uhlí, které by mělo být proto přednostně směrováno právě k nim. S tím počítá i Státní energetická koncepce a podporují to také ekologové, ovšem nikdo neví, jak tuto myšlenku realizovat. Většina dostupných zásob hnědého uhlí v Česku je totiž už de-facto prodána. Uhlí je stále páteří české elektroenergetiky, teplárenství, ale i navazujícího průmyslu. Na výrobě …
Více
zde.