Přečtěte si

(19. 2. 2021)

Rolls-Royce plánuje provoz malých modulárních reaktorů již v roce 2030

Malé modulární reaktory představují novou technologii nejen v oblasti výroby elektřiny. Společnost Rolls-Royce je ve Spojeném království plánuje nasadit již do roku 2030. 
 
Společnost Rolls-Royce nyní téměř dokončila fázi studie proveditelnosti vývoje svého návrhu malého modulárního reaktoru (SMR). Další kroky jsou zaměřeny na zajištění investic (květen 2021), obecné hodnocení projektu (GDA) u dozorných orgánů Spojeného království (2024) a komerční nasazení (2030), sdělil Paul Stein, vedoucí technologie v Rolls-Royce.
 
Při debatě s delegáty na Westminster Energy Forum, které se zabývalo vlivem provozu jaderných zařízení v rámci snižování emisí,  Stein vyzdvihl konsorcium Rolls-Royce jako vedoucího v projektu britského SMR.
 
Plán
„První fáze je nyní u svého konce, Ta se týkala studie proveditelnosti a návratnosti investic. V této fázi jsme pracovali s britskou vládou, abychom přenesli veškeré myšlenky na papír. Druhá fáze je společnou investicí vlády Spojeného království, členů konsorcia i třetích stran. Ti jsou pro projekt velmi důležití, neboť přináší kapitál. Jsou to lidé věřící v dobrou věc i návrh zařízení. Ke druhé fázi se reálně dostaneme v květnu letošního roku. Náš plán je dokončit GDA v roce 2024 a elektřinu z prvního SMR dodávat již v roce 2030,“ uvedl Paul Stein.
 
Podle Steina se jedná o realistický a málo rizikový program. Konsorcium a výběr návrhu standardního tlakovodního reaktoru společnosti podle něj nabízí skvělou exportní příležitost a SMR mohou pomoci  při dosažení cílů nulových emisí do roku 2050 nejen Spojenému království.
 
„Jeden z klíčových faktorů tohoto návrhu je využití digitálního partnerství, takže se hned od začátku zaměřujeme na model hybridního licencování. Na začátku vyrábí všechny elektrárny pouze britské konsorcium, ale později, se zájmem okolních zemí, mohou být některé části vyráběny i jinde. Změna velikosti elektrárny byla uvažována již od samého počátku vývoje.“
 
Svět nyní využívá fosilní paliva v hodnotě 4 bilionů dolarů ročně. Fosilní technologie by měly být nahrazeny obnovitelnými zdroji. Jaderný průmysl podle společnosti navíc nabízí šanci mnohem rychlejší náhradu fosilních technologií za pomoci technologií modulárních reaktorů.
 
Využití
Jeden britský SMR bude schopen napájet přibližně jedno velké město. Reaktor bude možné využívat nejen k výrobě elektřiny, ale i v jiných odvětvích, kde bude díky němu snižována závislost na fosilních palivech. Společnost předpokládá využití SMR při výrobě speciálních syntetických leteckých paliv s nulovými emisemi, či výrobě vodíku.
 
„Krása přístupu SMR je v ceně této technologie pro průmyslové aplikace. Jeden závod napájený SMR bude schopen vyrábět 170 tun vodíku, nebo až 280 tun speciálního syntetického paliva s nulovými emisemi za den,“ dodal.
 
Mezi další aplikace britského SMR patří vytápění, či chlazení domovů i odsolování mořské vody.
 
Koeficient využití instalovaného výkonu elektrárny se nyní předpokládá na úrovni 90 %. Přitom bude elektrárna dosahovat úrovně bezpečnosti a zabezpečení reaktorů generace III+.
 
Náklady
Náklady na výstavbu jednoho britského SMR nyní společnost odhaduje na 1,8 miliardy liber (cena pro alespoň 5. nebo pozdější projekt). Cena vyráběné elektřiny by poté byla 40 až 60 liber za MWh při uvažování 60letého provozu. Díky novému přístupu ke sdílení nákladů a novým výrobním metodám při zachování standardní technologie reaktoru jsou náklady na toto zařízení významně redukovány. Přibližně 90 % nákladů na projekt SMR bude totiž utraceno ve výrobních závodech, takže na staveniště budou dopraveny hlavní prvky, které se pouze sestaví.
 
Kromě členství v britském konsorciu společnost Rolls-Royce nedávno podepsala memorandum o porozumění s americkou společností Exelon. Ta bude provozovat elektrárnu a bude působit jako prvek mezi společností Rolls-Royce a finančními partnery.
 
Inovace
Velkou inovací britského SMR je „seismický vor“ pro zvládání zemětřesení. Ten se skládá z betonového podstavce o rozloze více než 6000 metrů čtverečních, ležícího na kulovém loži, které zajišťuje odolnost vůči záchvěvům.
 
Dalším inovativním prvkem je střecha zařízení. Ta má umožnit bezpečný provoz za jakéhokoliv počasí, a tím snížit náklady díky vyšší jistotě v době výstavby.
 
Původně plánovaný výkon zařízení byl 440 MW elektrických, ale díky projektovým limitům bude možné provozovat elektrárnu s celkovým výkonem 470 MW. Pro odvod tepla z reaktoru budou využity 3 chladící smyčky s vertikálními parogenerátory. Palivem je uvažován klasický UO2 s obohacením do 5 %.
 
Autor: oenergetice.cz, 19. 2: 2021

Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« červen 2021 »
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930