Tiskové zprávy

(5. 12. 2012)

Diskuse: Je zdravotnictví služba veřejnosti, nebo byznys?


Chystaná novela zákona o reklamě si klade za cíl zprůhlednit vztahy mezi lékaři a zdravotnickými společnostmi. Na jejím základě by se měly také výrazně posílit dozorové aktivity Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Také tyto informace zazněly na devátém pokračování diskusního cyklu Vize českého zdravotnictví pořádaného Institutem pro veřejnou diskusi.

Výdaje na zdravotnictví se v letech 2007 až 2010 zvýšily o 12 %. Náklady jenom na léky za stejné období vzrostly o 3 %. „Náklady na léky jsou častým terčem pro hledání jednoduchých řešení všeho špatného ve zdravotnictví a pro hledání viníka v nespokojenosti se zdravotní péčí v České republice. Výdaje na léky přitom tvoří cca 20 % celkových nákladů zdravotních pojišťoven na péči a dlouhodobě stagnují,“ popsal současnou situaci Mgr. Filip Vrubel, ředitel Odboru farmacie Ministerstva zdravotnictví ČR.

Aktuální stav na trhu s léky přiblížil výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu Jakub Dvořáček. Podle něj jsou u nás ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi ceny léků nejnižší. To má pozitivní dopad na rozpočet, ale kvůli volnému pohybu zboží v rámci EU se dost často stává, že léky jsou z ČR reexportovány do zemí, kde jsou jejich ceny výrazně vyšší. Dřív bylo zdrojem levnějších léků Řecko. Tam dnes nejsou některé léky dostupné vůbec, a proto se pozornost firem obchodujících s léky obrátila jinam. „Jednou z těch zemí, na které se exportéři léků zaměřili, je Česká republika. 15 až 20 % léků dodaných na trh v ČR je reexportováno do zahraničí. U některých přípravků je to dokonce 70 %. Pro nás není nic horšího, než když není lék v České republice dostupný. Celkově to snižuje důvěru ve farmaceutické společnosti,“ vysvětlil Jakub Dvořáček.

Důvěru ve zdravotnické společnosti a v lékaře by mohla posílit chystaná novela zákona o reklamě. Podle ní by měla být Státnímu fondu pro kontrolu léčiv hlášena všechna setkání odborníků za účelem podpory předepisování, nebo vědecké kongresy. Další novinka, která by se měla v zákoně objevit, se týká adresátů reklamy, tedy lékařů. Ti by měli být povinni poskytnout Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv informace o tom, co od zdravotnických společností obdrželi. Úřad by měl mít také možnost vstupovat do finančních reportů firem. Pozměňovací návrh se týká i vzorků léčivých přípravků, které by neměly být poskytovány po uplynutí dvou let od jejich uvedení na trh. „Nově se zaměříme také na dozorování reklamy nad potravinovými doplňky. Budeme se snažit o zvýšení povědomí veřejnosti o rozdílech mezi doplňkem stravy a léčivým přípravkem,“ vysvětlil MUDr. Petr Čapek, MBA, náměstek pro odbornou činnost Státního ústavu pro kontrolu léčiv.

Chystaná novela zákona o reklamě podle některých diskutujících nic nového nepřinese. MUDr. Milan Kubek, prezident České lékařské komory, si nemyslí, že novela je potřebná. Důležitější by podle něj bylo udělat pořádek v současném právním řádu a dodržovat stávající platné předpisy. „Zdravotnictví je součást této společnosti. Jaká je společnost, takové je i zdravotnictví,“ dodal Kubek. Pozitivní dopad novely neočekává ani advokát Mgr. Libor Štajer. „Není zřejmé, že novela dokáže stav napravit. Osobně si myslím, že novela větší transparentnost nepřinese. Větší míra represí nám větší míru etiky nezaručí. Akorát vznikne více prostoru pro šedou ekonomiku,“ řekl Štajer.

Mgr. Adriana Stará, MBA, generální ředitelka Medtronic Czech Republic, řekla, že pro zdravotnické společnosti je důležité komunikovat s lékaři. „Kvůli rozvoji zdravotnictví bytostně potřebujeme jeden druhého. Zdravotnické a farmaceutické společnosti velmi často suplují stát ve vzdělávání. Učíme lékaře, jak s novými prostředky pracovat,“ vysvětlila generální ředitelka společnosti Medtronic Czech Republic.

Podle prof. MUDr. Jiřího Vorlíčka, CSc., dr.h.c., předsedy České onkologické společnosti a ředitele Masarykova onkologického ústavu, je farmaceutický průmysl součástí systému péče o pacienty. Bez moderních léků by se onkologie nerozvíjela a pacienti by nežili delší a kvalitnější životy. „Vztah lékaře s farmaceutickým průmyslem musí být definován zákonem o reklamě, etickým kodexem farmaceutických firem a také etickým kodexem nebo vnitřní směrnicí lékařova zaměstnavatele,“ řekl Vorlíček.

Na závěr diskuze vystoupil Mgr. Marek Vácha, PhD., přednosta Ústavu etiky 3. LF UK. Podle něj se nemůžeme divit tomu, že farmaceutické firmy se snaží generovat zisk. To se od nich koneckonců očekává. Lékaři by se ovšem vlivu farmaceutických společností měli umět bránit. Navíc je potřeba mít na paměti, že lékařské a farmaceutické firmy posouvají vývoj ve zdravotnictví kupředu. „Musíme si položit otázku, zda je zdravotnictví služba veřejnosti nebo byznys. Tato otázka rozděluje veřejnost na dva tábory. Ti, kdo chápou zdravotnictví jako byznys, by ale neměli zapomínat na to, že i byznys má mít etická pravidla,“ uzavřel diskuzi Vácha.


***

Diskusní cyklus Vize českého zdravotnictví pořádá Institut pro veřejnou diskusi (IVD) ve spolupráci s týdeníkem Ekonom. Odborným partnerem je společnost Advance Healthcare Management Institute, partnery osmé deváté diskuse byly společnosti Medtronic Czech Republic a Institut sportovního lékařství.

Kontakt pro média:
Petr Lutonský
tel.: 734 172 332
e-mail: press@ivd.cz
www.ivd.cz

Tisková zpráva ke stažení zde.

Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930