Tiskové zprávy

(29. 6. 2011)

Kvalita dopravní infrastruktury ČR je v evropském měřítku podprůměrná

Účastníci včerejšího diskusního setkání Institutu pro veřejnou diskusi se shodli na tom, že stav dopravní infrastruktury má zásadní vliv na konkurenceschopnost ČR. Podle ministra dopravy Radka Šmerdy je pro udržení financování nutné posílit národní zdroje minimálně o 10 miliard příští rok a o dalších 10 miliard rok následující. Ministerstvo také plánuje výrazně transformovat Ředitelství silnic a dálnic.

Dopravní infrastruktura je pro zemi s tak výhodnou geografickou polohou, jakou má ČR, naprosto klíčová. Proto je nutné nejen udržet, ale zejména zvýšit její kvalitu a dobudovat jí do rozsahu odpovídajícímu standardu rozvinutých ekonomik. Podle žebříčku mezinárodního srovnání Světového obchodního fóra přitom infrastruktura ČR patří mezi evropský podprůměr. Jako nejhorší je hodnocena silniční infrastruktura – ze všech zemí evropské sedmadvacítky jsme na 22. místě.

„Problémem silniční dopravy u nás je nedostatečná kvalita silniční sítě vedoucí v nevyhovujících trasách, fragmentace základního skeletu rychlostních komunikací a vznik dopravních kolon v příměstských a městských silničních komunikacích,“ řekl na včerejším setkání Institutu pro veřejnou diskusi náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Železniční doprava vyšla z mezinárodního srovnání lépe, zejména z hlediska hustoty železniční sítě, která patří mezi největší v Evropě. Kvalitou železniční infrastruktury se ale řadíme k průměru (12. místo v rámci EU27).

Ministr dopravy Radek Šmerda prohlásil, že bude usilovat o navýšení rozpočtu na dopravní infrastrukturu. „Aby vehikl financování zůstal při životě, je třeba národní zdroje příští rok posílit minimálně o 10 miliard příští rok a o dalších 10 miliard rok následující,“ konkretizoval své požadavky na vládu. Podle něj je to téměř přesně částka potřebná na to, aby se nezastavily projektové práce a výkupy pozemků a aby bylo ministerstvo schopno garantovat vyčerpání evropských operačních programů Doprava.

Ministr dopravy se také vymezil proti tzv. superkoncepci svého předchůdce. „Pokud jde o financování dopravní infrastruktury, plánovat do roku 2025 je podle mne holý nesmysl. Já se pokusím zajistit zdroje na nejbližší roky 2012 až 2014,“  řekl Šmerda. Má to podle něj určitou logiku z hlediska plánování evropských peněz z operačních programů.

Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna na diskusním setkání zdůraznil nutnost vytvořit mechanismus srovnání různých projektů. „Na území ČR máme přibližně 480 staveb a každá je v úplně jiném stavu přípravy. Někde je územní rozhodnutí, někde stavební povolení, někde chybí výkup pozemku. Některé projekty jsou silniční, jiné železniční nebo vodní a na každý projekt je trochu odlišný mechanismus hodnocení,“ konstatoval. Podle něj musí testování jednotlivých dopravních projektů probíhat podle multikriteriální analýzy, jejímž základem je ekonomická efektivita.

Do dvou let ministerstvo dopravy také plánuje připravit zásadní transformaci Ředitelství silnic a dálnic a Státního fondu dopravní infrastruktury. „Zhlédli jsme se v rakouském modelu, tzn. vytvořit stoprocentně státem vlastněnou akciovou společnost s určitou možností využít soukromý kapitál,“  specifikoval Šmerda. Nový model by podle něj měl umožnit lépe hodnotit práci managementu a také jeho osobní odpovědnost.

 

 * * *

Institut pro veřejnou diskusi (IVD) je otevřený prostor pro nezávislou, odbornou a nepolitickou diskusi. Jeho cílem je vytvořit diskusní platformu pro odborníky, opinion leadery, představitele státu, reprezentanty strategických státních institucí, zástupce soukromého sektoru a média a předat veřejnosti klíčové informace o alternativách směrování České republiky.

Kontakt pro média:
Eva Moniová
tel: 734 692 876
email: press@ivd.cz
www.ivd.cz

Tisková zpráva ke stažení zde.

Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930