Tiskové zprávy

(17. 6. 2010)

Hlavním problémem letecké dopravy v Evropě bude nedostatečná kapacita letišť

Praha, 17. června 2010 – I po dokončení všech plánovaných projektů rozvoje letištní infrastruktury zůstane v roce 2030 více než 11 procent poptávky po letecké dopravě v ČR neuspokojených. Objem letecké dopravy by se za toto období měl oproti současnému stavu zdvojnásobit. Na setkání Institutu pro veřejnou diskusi to uvedli Magda Gregorová z oddělení statistik a předpovědí evropské agentury Eurocontrol a Philipp Ahrens z organizace ACI Europe. Přední čeští i zahraniční odborníci zdůraznili také význam letecké dopravy pro ekonomiku a zaměstnanost. Největší dopad má zejména na regiony v blízkém okolí letišť.

Podle Petra Zahradníka z České spořitelny je jedním z hlavních rysů letecké dopravy její finanční soběstačnost. „Letectví je jediným sektorem dopravy, který nemá žádné nároky na státní rozpočet,“ uvedl v této souvislosti Zahradník. Jeho slova potvrdil také analytik Jan Procházka, který podporu letectví považuje za „nízkonákladovou variantu dalšího rozvoje dopravy v ČR.“

Objem letecké dopravy výrazně naroste

Všichni odborníci se shodli, že navzdory dočasným výkyvům lze v nejbližších dvaceti letech očekávat výrazný nárůst objemu letecké dopravy. Podle Jana Procházky by do roku 2030 měl v ČR objem přepravených osob vzrůst o 144 procent. Magda Gregorová dodala, že podle propočtů Eurocontrolu by v našem regionu letecká doprava měla růst průměrně 3,5 procenty ročně.

Výrazný nárůst očekávají v celém regionu střední a východní Evropy. Další rozvoj zde ale naráží na nedostatečné kapacity letišť. Dle odhadů agentury Eurocontrol se v roce 2030 nebude moci uskutečnit více než 2 miliony poptávaných letů z důvodu nedostatečné kapacity letišť a jejich přistávacích drah. „Polovina letů bude navíc ohrožena zpožděními, protože letadla budou odlétat nebo přistávat z letiště bez jakékoliv rezervní kapacity,“ dodala Gregorová.

Nejvíce letů bude i nadále směřovat do Prahy

Nejdůležitějším článkem letecké infrastruktury v ČR je pražské letiště v Ruzyni, které nyní zajišťuje více než 90 procent veškeré letecké dopravy v republice. Tak by tomu mělo být i v budoucnu. Bude zde však nutné dobudovat potřebné kapacity. „Česká republika se ostatním členům Evropské unie zavázala zajistit dostatečnou letištní kapacitu pro další rozvoj letectví,“ připomněl Philipp Ahrens. Ta by měla vzniknout právě v Praze, kterou Ahrens považuje za „vstupní bránu do ČR.“

V rámci diskuse se odborníci věnovali také otázce regionálních letišť. Shodli se však na tom, že z pohledu letecké přepravy je Praha dominantní lokalitou, do které bude i nadále směřovat většina provozu. „Až 95 procent cestujících využívajících služeb Letiště Praha svou cestu končí právě v Praze nebo ve Středočeském kraji,“ uvedl v této souvislosti Miroslav Dvořák, generální ředitel Letiště Praha. Ten informoval také o plánované výstavbě nové dráhy na Ruzyni. „Paralelní dráha vyřeší nedostatek dráhové kapacity na dlouhou dobu, už nyní jsme ve špičkových časech zcela naplněni “ upozornil Dvořák.

Kontakt pro média:

Ivan Tučník
gsm: +420 777 923 401
press@ivd.cz
www.ivd.cz


Institut pro veřejnou diskusi (IVD) je otevřeným prostorem pro nezávislou, odbornou a nepolitickou diskusi, která dosud v Česku chyběla. Cílem IVD je vytvořit diskusní platformu pro odborníky, opinion leadery, představitele státu, reprezentanty strategických státních institucí, zástupce soukromého sektoru a média a předat veřejnosti klíčové informace o alternativách směrování České republiky.

Tisková zpráva ke stažení zde.

Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930