Přečtěte si

(19. 3. 2019)

Rychlonabíjecí stanice nabije elektromobil na dojezd 200 km za 8 minut

Nabití elektromobilu na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. K vidění je tento týden na brněnském veletrhu Amper. Jde o technologii, kterou firma nasadila do komerční produkce v roce 2017 a rozmisťuje ji po celých Spojených státech i po Evropě. Přestože klasické palivo se tankuje vzhledem k dojezdové vzdálenosti o něco rychleji, podle ředitele elektromobility ABB Miroslava Kuželky uživatel elektromobilu vnímá možnost doplnění paliva odlišně od řidičů běžných aut.

Zatímco na doplnění nafty či benzinu je řidič odkázaný na standardní čerpací stanice, elektromobilita umožňuje diverzifikaci napájecích míst i zdrojů.

„Výkonné napájecí stanice jsou určené pro hlavní koridory, kde při čerpání chcete strávit co nejkratší čas, protože účelem zastávky je jen doplnění paliva. V takovém případě vám obvykle dojezd 200 kilometrů bez problémů stačí. Když však dojedete někam na schůzku, zaparkujete na místě, kde je napájecí box s nižším výkonem. Ovšem za dobu schůzky se vám auto dobije,“ řekl Kuželka.

Technologie je udělaná tak, aby byla instalace vydávacích stojanů například na současných čerpacích stanicích u dálnic jednoduchá.

„Výkonová elektronika je oddělená od výdejního stojanu, který může být vzdálený až 60 metrů. Což umožní umístit na výdejní místo pouze jednoduchý lehký stojan, který nezabírá místo. Navíc lze kombinovat libovolné množství kabinetů, tedy zázemí s technologií, s libovolným množstvím stojanů,“ řekl Kuželka.

Na bezinkách je navíc obvykle takové technologické a energetické zázemí, že není problém zde umístit jak výkonovou část, tak stojany.

Stojany dokážou obsloužit i více aut různých typů a plynule dokážou při příjezdu a odjezdu aut měnit požadovaný výkon pro nabíjení. Technické zázemí lze umístit k trafostanici, jeho součástí může být i bateriové zázemí.

Lze také využít tzv. plovoucí baterie, které se plynule dobíjejí nižším výkonem a ve chvíli nabíjení auta dokážou nabíjet vyšším výkonem.

ABB má dnes podíl na českém trhu s dobíjecími stanicemi 95 procent.

„Firem, které technologie v Evropě dodávají, jsou nicméně desítky a konkurence je vysoká,“ řekl Kuželka.

Poptávka po budování infrastruktury výrazně roste, protože od příštího roku už musejí evropské automobilky splňovat přísnější emisní limity, což v praxi znamená rozšíření výroby elektroaut na úkor naftových a benzinových.

Autor: oenergetice.cz, 19. 3. 2019


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« srpen 2019 »
PoÚtStČtSoNe
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031