Přečtěte si

(3. 12. 2012)

Stavebnictví zatím marně čeká na růst poptávky

Tuzemské stavebnictví v letošním roce zažívá rekordní počet bankrotů. Jejich počet se meziročně zvýšil asi o 17 procent. Stavebnictví je zároveň odvětvím, v němž firmy krachují nejčastěji. Vyplynulo to z diskuse nazvané Vize dopravního stavitelství: Jaký bude rok 2013?

Stavebnictví v evropském kontextu vytváří 10 procent hrubého domácího produktu, u nás je to asi sedm až osm procent. V Evropské unii pracuje ve stavebnictví přibližně 20 miliónů lidí, v České republice je to asi 430 tisíc zaměstnanců. Tuzemské stavebnictví zažilo svůj boom na přelomu let 2007 a 2008, kdy se postavilo rekordní množství bytů. Inženýrské stavitelství prošlo konjukturou o rok později. Od té doby stavební produkce neustále klesá. Chybí poptávka veřejného i soukromého sektoru.
“Ještě v roce 2009 nebyl pokles tak výrazný, protože zejména inženýrské stavitelství rostlo a brzdilo tak propad pozemního stavitelství. Jenže v letošním roce se situace obrátila. Vývoj v pozemním stavitelství sice klesá, ale mírně se stabilizuje. Propady už nejsou ve srovnání s obdobím před třemi lety tak výrazné. Aktuálně za propady stavebnictví stojí zejména výrazný pokles v inženýrském stavitelství,“ popsal současnou situaci Radek Matějka, ředitel Odboru statistiky průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

Uspokojivé zprávy, alespoň pro příští rok, přicházejí ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Ten s úbytkem peněz na investice v roce 2013 nepočítá. Dotace ze státního rozpočtu na krytí deficitu se sice snižují, ale v jiných oblastech kalkuluje SFDI s vyššími příjmy než v letošním nebo loňském roce. Víc peněz by mělo do pokladny přitéct například z poplatků za používání silnic a dálnic. Příjem by měl být zhruba o 500 milionů korun vyšší.

“Je to poměrně odvážný předpoklad, ale počítáme s tím, že na jihu republiky bude otevřená dálnice D3, a tím pádem by si měli více kupovat dálniční známky také obyvatelé jižních Čech. Nově otevřený úsek dálnice bude samozřejmě zpoplatněný,“ vysvětlil optimistický výhled Tomáš Čoček, ředitel SFDI.

Od roku 2008 ubylo ve stavebnictví nejen peněz, ale také pracovních sil. Za poslední čtyři roky se počet zaměstnanců snížil o 40 tisíc. Propad stavební produkce vyjádřený v korunách má hodnotu 277 miliard. “Tato částka představuje 50 procent výkonu českého stavebnictví v roce 2008, kdy bylo prostavěno přibližně 550 miliard korun,“ popsal trend posledních let Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR.

Nedostatek financí pociťují také představitelé krajů. “Domnívám se, že Plzeňský kraj je podfinancovaný. Prozatím je sice jediným nezadluženým krajem v republice, obávám se ale, že do budoucna je tato situace neudržitelná,“ řekl v průběhu panelové diskuse Jaroslav Bauer, náměstek hejtmana Plzeňského kraje. Z celkového počtu 4 605 kilometrů silnic, které vlastní Plzeňský kraj, je jich celkem 1 823 v havarijním stavu. “Budeme rádi, když se nám podaří současný stav udržet, ale už teď víme, že se nám jej nepodaří zlepšit,“ uzavřel své vystoupení Bauer.

Většina účastníků diskuse volala po vyšších investicích jak ze soukromého, tak především ze státního sektoru. Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl ale naproti tomu nabádal k úsporám. “Neměli bychom řešit investice do nových staveb, je třeba se především soustředit na provoz těch stávajících. Hubené období nás čeká ještě dalších pět až deset let,“ prorokoval na závěr diskuse ekonom.

3.12.2012,  buildingnews.cz, Tomáš Johánek


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930