Přečtěte si

(29. 6. 2011)

Peníze na nové projekty nemáme

Doby smělých plánů a proklamací, které vzbuzovaly vlny emocí dopravců i stavařů, jsou minulostí. Stávající ministr dopravy Radek Šmerda vidí situaci střízlivěji: „Musíme se především přizpůsobovat tomu, co řekne Evropská komise.“

* LN: Vy tvrdíte, že je nesmysl plánovat výstavbu dopravní infrastruktury až do roku 2025, jak to chtěl váš předchůdce Vít Bárta ve své superstrategii. Dopravní experti však zastávají názor, že je naopak nutné ji plánovat dlouhodobě, ne jen na jedno volební období. Nemyslíte, že by bylo vhodné v dlouhodobém horizontu alespoň určit základní priority?

Přílohou superstrategie byl přesný výčet staveb, které je nutné realizovat, a já ten výčet nechci zpochybňovat. Ale nejsem si úplně jist, zda ten výčet byl správný. Protože my ani nevíme, jaké bude další plánovací období Evropské unie, se kterým naše plány souvisí. Například z dnešního Operačního programu doprava I je možné financovat dostavbu dálnice D1, kdežto v dalším období už to z nějakého důvodu možné nebude. Takže připravovat jakékoli koncepce je nesmysl. V tuto chvíli nejsou peníze na národní projekty vůbec, v zásadě stačí jen na financování starých staveb nebo na spolufinancování těch evropských. Pokud někdo nerozhodne, že podíl národních zdrojů bude podstatně větší, tak nemá cenu dlouhodobě plánovat.

* LN: Vy nyní připravujete plán jen do roku 2013. Budou v něm zahrnuty i priority v dostavbě dopravní infrastruktury? Budou se krýt s těmi Bártovými?

Ano, jsou tam vytipované akce, které budou mít přednost. Ale teď opravdu řeším jen to, jak vybrat zatáčku na příští dva roky. My v podstatě vybíráme jen ze staveb, které jsou připravené, mají vykoupené pozemky.

* LN: Jak bude podle vašich nových plánů fungovat Ředitelství silnic a dálnic? Plánujete prý jeho privatizaci.

Umím si představit, že už nebude jen kořistí ministra dopravy, ale že to bude podnik á la České dráhy a že tam bude valná hromada složená z více ministerstev. To znamená, že nepřijde někdo, jako jsem já, a vymění si ředitele ŘSD a najednou bude rozhodovat o tom, co se kde bude stavět. Když to bude stoprocentně státem vlastněná akciová společnost, sežene si levné financování nebo kofinancování od krajů nebo podnikatelů, tak se toho dá postavit mnohem více. Tím chci vymýtit takový ten lobbing, který směřuje na ministerstvo dopravy z regionů, kdy každý chce postavit to či ono.

* LN: ŘSD má smluvní závazky ve výši zhruba 29 miliard. Jak se s nimi chcete vypořádat?

V každé smlouvě je zahrnuta doložka, že se závazky budou plnit, až budou peníze. Tak se to může odkládat do nekonečna, až stavaře napadne, že by mohli podat žalobu na plnění. Jakmile začneme soutěžit nové projekty, tak to pro ně bude impulz se svých závazků dožadovat. To bude muset někdo vyřešit. Já jsem tyto smlouvy nepodepisoval.

* LN: Letos je podíl národních zdrojů v rozpočtu SFDI 33 miliard korun. Vy budete ve středu na radě ekonomických ministrů žádat o dalších 10 miliard, čímž se navýší podíl národních zdrojů na 43 miliard. Myslíte, že je získáte?

Pokusím se.

29.6. 2011, Lidové noviny, Kamila Jusková


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930