Přečtěte si

(29. 6. 2011)

Kamiony budou dál jezdit přes města a vesnice

Velkolepé plány exministra dopravy Víta Bárty na zpoplatnění silnic nižších tříd velmi pravděpodobně vezmou za své. Znamená to, že kamiony tak budou i nadále jezdit po okresních silnicích a otravovat život lidem v malých městech a vesnicích. „Ministerstvo nyní připravuje variantu za méně peněz udělat co největší profit. Zatím vychází jako nejlevnější varianta rozšíření stávajícího systému mýtných bran,“ řekl LN zdroj z ministerstva dopravy.

Příznivcem velkorysého rozšiřování mýta na silnice II. a III. tříd není ani sám ministr dopravy Radek Šmerda. „Propočítáváme ekonomické možnosti jednotlivých variant. Ekonomika rozšíření na silnice nižších tříd ale zatím vychází naprosto nesmyslně,“ řekl LN Šmerda. Stejný názor mají i dopravci, kteří by opatření pocítili nejvíce. „Shodli jsme se s panem ministrem, že nápad zpoplatnit silnice nižších tříd není dobrý,“ potvrdil prezident jejich sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Podle původních plánů se mělo dnešních 1100 km placených silnic rozrůst až na téměř 6000 km. Platit se mělo nově na všech mimoměstských úsecích silnic I. třídy, na stovkách silnic II. třídy a vybraných silnicích III. třídy. Kraje se však obávají, že zavedení mýta na „jedničkách“ přiměje řidiče kamionů a nákladních vozů objíždět placené úseky po okreskách. Ministerstvo navrhuje, aby kraje na souběžných silnicích s placenými úseky rozmístily zákazové značky pro nákladní vozidla. „Zákazové značky by situaci vyřešily,“ souhlasí Starosta.O tom, jaký rozsah silnic bude zpoplatněn, má ale rozhodnout vláda. „Je to politické rozhodnutí,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Exministr Bárta počítal v případě zpoplatnění silnic nižších tříd s využitím tzv. hybridního systému, kombinace stávajících mýtných bran, které provozuje firma Kapsch, a satelitního systému. Na jeho dodavatele by ministerstvo muselo vypsat nový tendr. Pokud by vláda rozhodla, že zpoplatní jen silnice I. třídy, bylo by podle Ptačinského výhodnější rozšířit stávající systém mýtných bran. Háček je v tom, že za testování hybridního mýta už inkasovala firma Kapsch 300 milionů. „Systém nebudeme vybírat podle technologie, ale podle toho, která firma nabídne nejvýhodnější cenu,“ říká Ptačinský.

Úplně jinak dopadnou i další plány exministra Bárty. K ledu půjde celá jeho superstrategie, která plánovala komplexně rozvoj dopravní infrastruktury až do roku 2025. „Plánovat na takto dlouhou dobu je nesmysl, když není jasné, jaké budeme mít v příštích letech finanční prostředky,“ tvrdí současný ministr dopravy Šmerda. Připraví jen akutní plán na příští dva roky. „Chci na dva roky slušný rozpočet, který pokryje závazky, na které v současnosti nemáme,“ řekl Šmerda.

Chce proto na dnešním zasedání ekonomických ministrů požádat ministra financí Miroslava Kalouska o deset miliard korun navíc. Tyto peníze jsou podle něj nezbytné proto, aby se nezastavily práce na projektování staveb a výkupy pozemků a aby bylo možné vyčerpat dotace z operačních programů EU. A také na pokrytí části výstavby, na kterou stát v minulých letech uzavřel smlouvy a pro niž není zajištěno financování. Celková výše těchto závazků podle Šmerdy činí 29 miliard korun. Rozpočet SFDI, z něhož se dopravní výstavba financuje, se kvůli úsporným opatřením pro letošní rok snížil na 61,3 miliardy korun z loňských 96 miliard.
Šmerda také na rozdíl od Bárty nepočítá s financováním staveb formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru).

29.6. 2011, Lidové noviny, Kamila Jusková


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930