Přečtěte si

(29. 6. 2011)

Nekryté závazky na dopravě se blíží 30 miliardám

Ministr dopravy Šmerda požaduje navýšení účasti státu ve fondu dopravy o deset miliard na 43 miliard korun.

Kostlivců ve skříních ministerstva dopravy každým týdnem povážlivě přibývá. Problém je především v nekrytých závazcích, které vyplývají ze smluv na budování dopravních staveb. Zatímco ještě nedávno mluvilo vedení ministerstva o maximální sumě 23 miliard korun, včera už se částka blížila 30 miliardám. Smlouvy se stavebními firmami pocházejí z let 2007 až 2009, dnes ale nemá stát na jejich plnění ani korunu.

Nový ministr Radek Šmerda hodlá proto dnes hasit požár na poradě ekonomických ministrů, kde chce požádat o navýšení národních zdrojů ve fondu dopravy pro příští rok o deset miliard korun. Celkem by tak měl fond dostat z českého rozpočtu 43 miliard. Stejnou částku žádá Šmerda i na rok 2013. „Deset miliard korun je potřeba dolít proto, aby ten vehikl financování vůbec zůstal při životě,“ řekl Šmerda stavbařům při veřejné diskuzi. Dodal ale, že netuší, jak s nápadem u kolegů pochodí. Jasnou podporu našel jen u členů Hospodářského výboru sněmovny. Velké problémy má ale ministerstvo dopravy i u čerpání peněz z evropských fondů. Navzdory optimistickým předpovědím z minulých let nyní reálně hrozí, že se Čechům nepodaří vyčerpat největší operační program, kterým je OP Doprava. V jeho rámci lze čerpat na dopravní stavby zhruba 150 miliard korun, nyní je ale téměř 19 miliard akutně ohroženo chybami českých úřadů.

„Čerpání OPD nevypadá dobře,“ přiznal Šmerda. O osm miliard pravděpodobně přijde ústecká dálnice D8, která se kvůli sporům s ekology nedostaví včas. Evropská komise rovněž nesouhlasí s proplacením dalších osmi miliard za takzvané vícepráce, o které se české stavby tradičně prodražují. Zbylých 2,6 miliardy připadá na Ředitelství vodních cest, kde unijní účetní našli chyby ve stu procentech případů.

„Je stále dost času najít pro tyto peníze jiné projekty,“ věří Šmerda. Jako příklad dal rekonstrukci dálnice D1, která už by prý v dalším programovém období neměla šanci dostat peníze z Bruselu. Na neproplacené projekty bude nutné najít peníze v českém rozpočtu.

E15, 28.6. 2011, Jan Šindelář


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930