Přečtěte si

(14. 10. 2010)

Jak platit za využívání silnic a kolejí

Mýto na silnicích 1. třídy, pomůže to přírodě, říkají jedni. Nesmysl, jenom to zahltí menší silnice, oponují druzí.

Jakým směrem se vydá ČR na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? Tato otázka byla názvem konference, kterou jako čtvrtou v pořadí uspořádal Institut pro veřejnou diskuzi. Debata, kterou opět moderoval Pavel Švagr, náměstek generálního ředitele Českých drah pro personální záležitosti, se konala v hotelu Marriott v Praze. Partnery setkání byly firmy KPM Consult, Eurovia, Dopravní podnik hl. m. Prahy a časopis Ekonom. Za Fakultu dopravní ČVUT dohlížel Pavel Přibyl.

Dočkáme se 5. koridoru?

Blok příspěvků odstartoval náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík, který na příkladu Středočeského kraje ukázal, jak významným faktorem je doprava a dopravní infrastruktura pro vývoj regionů. Podle Povšíka jsou prioritními dopravními projekty kraje kromě Pražského okruhu také dostavba chybějících úseků silnic R 4, R 6, R 7 a D3, modernizace železniční tratě Praha – Kladno s odbočkou na letiště Ruzyně a výstavba tzv. 5. vlakového koridoru Praha – Lysá nad Labem – Milovice – Mladá Boleslav – Liberec.

Další přednášející se věnovali především otázce mýtného, které s problematikou železnice také souvisí. Vždyť dopravci musí platit za používání všech kolejí, zatímco u silnic se to týká jen části sítě. Nepoměr, který zvýhodňuje auta vůči vlakům.
Petr Polák ze společnosti Logica Czech Republic vysvětlil, jakým způsobem se provádí praZaveďte videlná měření účinnosti předpisu mýta v Česku. Boris Miškovič, zástupce slovenské společnosti SkyToll, hájil na základě šestiměsíční zkušenosti z výběru mýta na Slovensku satelitní systém, který označil za nejefektivnější pro výběr mýta. „ČR přichází měsíčně o 100 milionů korun ve srovnání se slovenským systémem,“ zasadil domácím zastáncům mikrovlnného systému těžkou ránu Miškovič. Spíše skepsi k možnostem výběru mýta na silnicích I. a nižších tříd okořeněnou řadou zajímavých údajů nabídl Pavel Přibyl, který ochladil vášně větou, že není důležitá technologie jako spíše nutnost vědět, co společnost chce. Následná diskuze byla dosti bouřlivá.

Proti zpoplatnění silnic

Šéf společnosti ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta bránil kamionové dopravce a pokusil se vyvrátit názor, že výnosy z mýta mohou sloužit rozvoji infrastruktury. Řidiči kamionů se podle něj nevyhýbají placeným úsekům, protože za podmínek, kdy rozhoduje čas, je objíždění přijde dráž. Jeho slova podpořil i Karel Feix ze společnosti Kapsch TS. Například řidiči na Balkáně prý jezdí úmyslně po menších silnicích a tak zahlcují vesnice. Jednu z možných cest k nápravě vyslovil v diskuzi Josef Bosáček z Českých drah. Pokud je neprůchodné zavést mýto na silnicích 1. třídy, proč v rámci narovnání podmínek nezrušit poplatek za dopravní cestu na železnici. Vždyť obdoba dálnic, vysokorychlostní tratě, u nás vlastně nejsou.

 14.10. 2010, Železničář, Martin Navrátil 


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« únor 2018 »
PoÚtStČtSoNe
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728