Přečtěte si

(17. 6. 2010)

PPP projekty vyžadují mýto i pro osobní auta

Na dostavbu dálniční sítě České republiky bude potřeba půl biliónu korun. Zajistit financování zřejmě nepůjde bez uplatnění modelu PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru.
Podle experta ČSOB Ondřeje Zaorala je to ovšem nemyslitelné bez rozšíření mýtného i na osobní auta.
„V případě PPP se mluví o tom, že získáme soukromé peníze na výstavbu dálnic, ale málo se zmiňuje, kde potom vezmeme na splátky stavitelům. Páteřní dálniční síť si na sebe musí vydělávat, a proto nelze mluvit o udržitelném PPP financování bez zavedení kilometrových plateb mýta i pro osobní auta,“ zdůraznil Zaoral na diskusním fóru Možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury, které 8. června uspořádal v Praze Institut pro veřejnou diskusi.
Jak už dříve sdělil ministr dopravy Gustáv Slamečka model PPP bude využit pro rozšíření nejstarší české dálnice D 1 na tři jízdní pruhy v obou směrech, stavbu úseku dálnice D 3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, dálnice D 11 od Jaroměře až k hranicím s Polskem, a rychlostní silnice R 35 od Mohelnice do Hradce Králové.
Využití modelu PPP je součástí tzv. realistického scénáře, který počítá i s půjčkou od Evropské investiční banky a vydáváním dluhopisů. Za těchto předpokladů by mohla být většina páteřní dálniční sítě, jež je plánována v rozsahu 2153 kilometrů, dokončena v roce 2025.

Má se ještě postavit přes 1000 km dálnic

Nyní má přitom ČR jen 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Rozestavěno je dalších 171 km, a zahájit tak ještě zbývá 869 kilometrů.
Jak Zaoral připomněl, v západní Evropě funguje princip, že soukromá firma postaví dálnici, stará se o její údržbu a z mýtného od nákladních a osobních aut plně pokrývá své náklady.
„V souvislosti s PPP projekty by mělo v ČR dojít k cenové úpravě mýtných tarifů pro kamióny. Aktuálně máme jedno z nejlevnějších mýtných na kontinentu. Průměrná sazba za kilometr české dálnice činí 3,31 Kč, jen v pátek odpoledne je vyšší. Pro srovnání: na Slovensku zaplatí řidiči v přepočtu 5,21 Kč a v Rakousku dokonce 6,16 Kč. Kdyby se pouze dorovnaly sazby s okolními zeměmi, vybralo by se ročně od kamiónů 10 až 12 miliard korun místo letos očekávaných 6,5 miliardy,“ vyčíslil Zaoral.
Jak dále Zaoral prohlásil, ke kamiónům se placením mýtného musí přidat i osobní auta, která za ujeté kilometry už dávno platí například ve Francii, Itálii nebo Španělsku.

Spravedlivé je platit za ujeté kilometry

Placení mýta jen za ujeté kilometry je navíc spravedlivější. Lidé platí přesně v té míře, v jaké dálnici užívají a opotřebovávají.
Na otázku, kdy by tedy mělo být mýtné v ČR i pro osobní auta, Zaoral odpověděl:
„Pokud bude zrealizován projekt elektronických dálničních kupónů, lze na kilometrové platby přejít v naší republice poměrně rychle. Když odhadneme dobu příprav na dva roky, bude to při včasném politickém rozhodnutí možné spustit už v roce 2012.“


Právo, 17.6. 2010, Jiří Novotný


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930