Přečtěte si

(10. 6. 2010)

Miliardy na dálnice mají zaplatit řidiči

Daň ze silničních vozidel má být i pro fyzické osoby * Bendl chce mýtné i pro osobní auta

Na dokončení dálniční sítě v ČR je ještě potřeba vynaložit nejméně půl biliónu korun. Státu na to bude chybět kolem 400 miliard a část z těchto peněz chce proto vytáhnout z řadových motoristů.
Ministerstvo financí (MF) například vážně uvažuje o zavedení daně ze silničních vozidel i pro fyzické osoby. Platit by se měla podle toho, jakou emisní normu auto splňuje. To však bývalý šéf Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Pavel Švagr považuje za nedostatečné.
„Lepší možností by byla paušální silniční daň od fyzických osob ve výši 750 korun ročně. Fondu dopravy by to ročně vyneslo tři miliardy korun,“ prohlásil Švagr na diskusním fóru Možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury, které v úterý v Praze uspořádal Institut pro veřejnou diskusi.
Za potřebné Švagr považuje také zdražení ročních dálničních známek pro osobní auta z 1200 na 1500 korun, čímž by stát navíc získal zhruba 650 miliónů korun, a zvýšení sazeb mýtného, které musí za průjezd dálnicemi, rychlostními komunikacemi a vybranými silnicemi prvních tříd platit v ČR všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny.

Vzrůst by mohla také spotřební daň

Vyloučeno není ani zvýšení spotřební daně z pohonných hmot. Ta je v současné době u benzínu 12,84 koruny na litr, a u motorové nafty 10,95 Kč. Do SFDI proudí z výnosů této daně kolem osmi miliard korun ročně. „Kdyby se tato daň zvýšila o jedinou korunu, přineslo by to fondu navíc sedm miliard,“ vyčíslil Švagr.
Je ovšem otázka, zda budou tak radikální návrhy s těžkým dopadem na kapsu motoristů politicky průchodné. Například ODS ale nevylučuje, že by se i od osobních aut mělo v budoucnu vybírat mýtné a zalepit tak díru v rozpočtu SFDI, až po roce 2013 vyschne příliv peněz z evropských fondů.
„Zrušit pro osobní auta dálniční známky a zavést místo toho mýtné bude nezbytné. Mýto se navíc musí rozšířit i na silnice druhých a třetích tříd, které jsou ve správě krajů, a zpoplatnit je třeba i vjezdy do center měst,“ zdůrazňuje místopředseda ODS a adept na post ministra dopravy Petr Bendl.
Jak v té souvislosti upozornil první viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, po roce 2013, kdy ČR dočerpá většinu finančních prostředků z EU na rozvoj dopravy, bude v rozpočtu SFDI chybět 40 miliard korun. „Co si potom počneme s opravami silnic, které jsou už dnes až ze sedmdesáti procent ve velmi vážném stavu?,“ ptá se Hanák.

Na obchvaty nezbude

Česká republika má v současné době 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Rozestavěno je dalších 171 km. Zahájit tak ještě zbývá výstavbu 869 km těchto páteřních komunikací, aby dálniční síť dosáhla plánovaných 2153 kilometrů.
„Kdyby se dnešní způsob financování nezměnil, podařilo by se do roku 2025 dokončit prakticky jen už rozestavěné dálnice,“ upozorňuje ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Jak navíc ministr dopravy uvedl, ani za pomoci evropských peněz, půjčky od Evropské investiční banky, vydávání dluhopisů a využití modelu PPP nebude náš stát mít na stavbu desítek obchvatů měst a obcí, které mezi plánované investice prosadila za vlády Mirka Topolánka Bursíkova Strana zelených.

Právo, 10.6.2010


Zpět na seznam

Diskusní kalendář

« listopad 2017 »
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930